I LOVE ICELANDIC MUSIC - ICELANDIC MUSIC WAS MY FIRST LOVE, AND IT WILL BE MY LAST
A selection of interesting stuff by Wim Van Hooste - From 2006-2012
mánudagur, mars 17, 2008
Reviews of the Belgian Iceland Airwaves Edgy gigs by múm - Kira Kira - Parachutes - Skakkamanage @ Ancienne Belgique (AB) @ Brussels 8. March 2008
Review by DaMusic Icelandic music is getting more and more popular, as illustrated by the movies Heima of Sigur Rós and the documantary Screaming Masterpiece of Ari Alexander Ergis Magnússen. The Belgian Iceland Airwaves Festival organised by Bozar and Ancienne Belgique in Belgium is a small version of the Icelandic one. Skakkamanage took a cozy start but ended in chaos. Two different voices in a clash as 2 trains on the same trail. Borko, sometimes with irony, sometimes serious. The performance of Kira Kira aka Kristín Björk Kristjánsdóttir did not need the visuals in the background. múm of the past, was now just an echo on stage, but the make-over was necessary and more than OK. Tom Weyn Van een land met 313.000 inwoners, verspreid over een oppervlakte van 100.000 vierkante kilometer, dat bovendien aan het randje van onze wereld lijkt te hangen, verwacht men niet veel muzikale acrobatie. Dat gaat echter niet op voor het prachtige IJsland. De laatste jaren kennen we een ongekende stroom aan nieuwe IJslandse groepen en is er zowaar sprake van een bescheiden hype. De grondleggers hiervan zijn zonder twijfel Sigur Rós, die overigens vorig jaar met hun concertfilm Heima een prachtig beeld schetsten van het meest tot de verbeelding sprekende land van onze planeet. Een andere aanrader om grip te krijgen op de bloeiende IJslandse muziekscene is de documentaire Screaming Masterpiece van Ari Alexander Ergis Magnússen. In de toenemende populariteit van deze IJslandse muziek zagen ook de AB en Bozar hun kans schoon om er een heus festival rond op te zetten. Iceland Airwaves is een miniatuurversie van het immense gelijknamige festival dat in oktober in Ijsland zelf plaatsvindt en biedt ons een staalkaart van het beste uit het hoge Noorden. Op de vierde avond van het festival was het vooral uitkijken naar de komst van het herbronde Múm, maar voor het zover was, kregen we nog een gezonde portie aanstormend talent voorgeschoteld.
Eerste in rij was Skakkamanage. Met zo’n groepsnaam moet je al sterk in je schoenen staan en dat bleek gelukkig ook het geval. Al snel bleek de club, en dan vooral het podium, veel te klein voor deze bende fanatiekelingen. Het zestal blonk tijdens deze eerste passage op Belgische bodem voornamelijk uit in veelzijdigheid. Waar het optreden nog gemoedelijk startte, werd het naar het einde toe een ware chaos. Zo’n evolutie juichen we niet altijd toe, maar Skakkamanage kwam er goed mee weg. Naast de klassieke instrumenten was het vooral de mondharmonica die de muziek zijn kleur gaf. Aanvankelijk hadden we onze twijfels bij de samenzang: apart twee uiterst mooie stemmen maar samen botsten ze als twee treinen op hetzelfde spoor. Desalniettemin een ontdekking. En het zou niet de eerste van de avond zijn.
Op hun huidige tour door Europa had múm het ietwat vreemde Borko uitgekozen als voorprogramma. Hierdoor belandde het zestal ook op het grote podium van de AB. Getooid in niet altijd even flatterende marcellekes (speciaal voor de gelegenheid want tijdens zijn Wikipediazoektocht over Brussel was de über-Borko teweten gekomen dat de uitvinder ervan een Brusselaar was) vergastte de groep ons op een bizarre set. Voortdurend werd er gespeeld met de grens tussen ironie en ernst, wat Borko sierde. Ook hier weer afwisseling troef met als sleutelinstrument de trompet. Een genre kunnen we er wederom niet op plakken maar vast staat wel dat het om atypische maar opwindende IJslandse muziek ging.
Engin ummæli:
Skrifa ummæli